www.ResMer.nu - Utflykter

www.ResMer.nu

Minisemester i Kivik

29/4-1/5 2021

DAG 1 - Vandring i Maglehem naturreservat
Första förmiddagen i trakterna runt Kivik vandrade vi i för oss nya områden. Vi valde att följa Blåvingeleden, en 9 km lång vandringsled som binder ihop Maglehem med de intilliggande naturreservaten Kumlan, Drakamöllan och Lillehem. Vi utgick från parkeringen som fanns längs infartsvägen till Drakamöllans gårdshotell och vandrade genom ett landskap med vidsträckta gräshedar, unika sandstäppsmiljöer samt dungar av frodig bokskog. Det blir nog fantastiskt vackert när ljungen börjar blomma. I skogspartier längs med Stockabäcken fann vi blomsterprakt av olika ängsblommor. Häggen stod i knopp och var i färd att sprida sin underbara doft. I slutet av leden fanns det flera ganska höga stängselövergångar, så på vissa ställen var det en ren hinderbana. Det fanns ett område med avverkad granskog, vi tyckte att det var lite synd för granarna hade bidragit till att skapa lite omväxling och skilt området från en trafikerad väg. Vi hade mat och kaffe med oss hemifrån, så det blev en liten picknick. Allting smakar mycket bättre i naturen! Vi var ganska nöjda med vandringen och begav oss till hotellet.

Kiviks Hotell Konferens och Spa
Hotellet är vackert beläget på en höjd ovanför gamla Kivik med milsvid utsikt över havet. Den ursprungliga hotellbyggnaden "Emiliero" uppfördes 1908. Efter en totalrenovering av hela fastigheten 100 år senare slogs dörrarna åter upp för hotellgäster. Hotellet har 32 rum, fördelade över tre byggnader samt restaurang, Spa och tre konferenslokaler. I år hade hotellet invigning av poolen som är en del av hotellets SPA-avdelning. Vi köpte en två nätters vistelse med en middag och Spa. Ett trevligt mottagande och bra frukost som serverades vid bord för att undvika trängsel, god middag på kvällen i stora matsalen med havsutsikt och ett flertal vackra konstverk på väggarna. Spa består av två relaxrum, två jacuzzi och nu även en djup pool med varmt vatten. Det finns även en torrbastu och en aroma-ångbastu i avdelningen. Dock saknade vi en Spa-värd som kunde informera besökare om allting och ansvarade för restriktionerna avseende Corona-begränsningar. Jag önskar att hotellet lägger lite mer omtanke på besökare av Spa i framtiden.

Karta

DAG 2 - Vandring i Naturreseravat Sträntemölla-Forsemölla
Reservatet ligger på ömse sidor om vägen mellan Rörum och Östra Vemmerlöv. Här finns en av Sveriges äldsta vattenkvarnar och det ville vi se! Sträntemölla har anor från 1300-talet och även om kvarnen idag inte är i funktion visar den upp en välbevarad gammal gårds- och kvarnmiljö. Tyvärr framgick det inte av skyltningen om man kunde besöka kvarnen och gården såg ut som en bostad som låg lite vid sidan om. Vi följde i stället den markerade vandringsleden över en solig äng och gick in i bokskogen där marken var täckt av bedårande vitsippor. Mellan backarna har Rörums södra å skurit sig djupt ned i berggrunden. I norra delen av reservatet hittade vi resterna av ytterligare en kvarn - Forsamölla. Här reser sig lodrätta bergväggar kring uppdämda vattenfall. Det finns en stor rastplats här vid sidan om vattenfallet där man kan fika och lyssna på fåglarnas sång i kapp med vattnets porlade ljud. Det var en fin upplevelse! Hela vandringen var ca 1,7 km.

Den Engelska Trädgården
Den Engelska Trädgården omfattar en fin plantshop och en liten trädgård där man kan vandra runt och få lite inspiration. Inträde till trädgården är 60 kr.
www.denengelskatradgarden.se >>>

Trädgården ligger vid sidan om Svabesholms Kungsgård och ett flertal spännande gårdsbutiker som man kan passa på att besöka.
www.svabesholm.se/butiker >>>

Karta

Lunch på Svabesholms Café & Lantkök
Gårdens kök erbjuder färska råvaror från trakten. Merparten av grönsakerna, äggen och köttet kommer från gården och närliggande gårdar. Hembakat bröd, rustik och lantlig mat lagad från grunden så långt som möjligt. Allt från svensk husmanskost till medelhavsinspirerade rätter. Vi åt lunch på den soliga innegården och njöt av den goda maten. En liten noffe-hund kom och hälsade på och gjorde mig extra glad, eftersom min Gloria var av samma ras - Norfolkterrierr.
Efter lunchen begav vi oss tillbaka till hotellet, där vi hade Spa inbokat.

Hemsida >>> Karta

DAG 3 - Morgonpromenad i Kivik
Efter frukosten som serverades i hotellets soliga inglasade sällskapsrum begav vi oss på en promenad genom Kivik by mot stranden. Man passerar ofta Kivik med bil, det är väl använd tid att stanna till i Kivik och uppleva charmen i den lilla byn! En kort promenad från hotellet når man stranden där människor badade, trots det svala vårvädret.

Besök i Kiviks Esperöd Arboretet
Kivik-Esperöds arboretet är ett gammalt arboretum med en samling av exotiska träd. Det ligger i Södra Mellby socken vid Kivik i Simrishamns kommun. Samlingen anlades av ryttmästare Albert Wallis på 1920-talet. Han planterade ett stort antal sällsynta träd på platsen, främst exotiska barrträd och städsegröna växter. Hustrun Elsa Wallis fortsatte tillsammans med sin bror att utveckla arboretet under närmare 25 år efter makens död. Därefter har olika ideella krafter i olika tider bidragit till att det kunnat bevaras. Vid vårt besök var marken täckt av vitsippor, körsbärsträdets blommande grenar bildade en oas vid en liten damm. Så vackert! Tack Albert och Elsa med flera för dagens stora upplevelse!!!

Fika hos Cake Cowboy
På väg tillbaka till hotellet såg vi ett litet café med det underliga namnet Cake Cowboy. Vi blev nyfikna och galopperade ivrigt över den stora parkeringen fram till entrén. Och vad fann vi där? Chokladälskarens paradis - praliner av olika slag, oemotståndliga chokladbakelser, de färskaste chokladtårtor signerade av självaste Markus Lundqvist som blev rikskändis för sina fantastiska chokladkreationer i Dessertmästarna. Markus, eller Cake Cowboy, driver idag en Chocolate Saloon & Grocery i Kivik. Förutom choklad finns det en del närproducerade varor, böcker, smycken och givetvis cowboy-hattar i butiken. Vi fick berättat för oss om verksamheten och åt världens go´aste fika.
Vilken lycklig avslutning på vår minisemester - vi måste komma tillbaka snart!

Mellby 11 Art
Ännu ett spontant besök - i Gallery No. 11. Det blev till en trevlig upplevelse! Vi fick träffa konstnären Rolf Sjödin som bjöd på en guidad visning av galleriet. Ett mycket spännande möte med konst som kan falla i smaken för stora och små. För dig som är konstnär kan galleriet vara en trevlig miljö att visa upp sin konst och kanske få inspiration till nya konstverk direkt här i hjärtat av Österlen.
Tack Rolf för ett vänligt bemötande!

Facebook >>> Karta

Det var en mycket lyckad minisemester i Kivik med många varierande inslag - vandringar och promenader i vacker natur, havet, god mat, konst, några trevliga butiker och så hade vi tur med väder också! Tack Micke som ännu en gång har letat upp alla dessa fantastiska besöksmål!